Animar als nostres fills a llegir des de petitons és molt
important perquè quan creixin tinguin interès per la lectura.
No es tracta
d'ensenyar-los a llegir des de bebès sinó que descobreixin el fascinant món
dels llibres. Veuran que darrere d'aquestes taques negres que acompanyen als
dibuixos s'amaguen històries inoblidables.
Què els ofereix una història?Un espai imaginari en el qual lliurar les seves
batalles.
Uns personatges que representen els seus propis conflictes interns i que li ofereixen solucions.
El missatge implícit que compartim amb ell aquests conflictes i li ajudem a solucionar-los.
Informació i claus de la cultura en al que vivim, ja que els contes són hereus i representants de la nostra història.
Eines no solament per entendre's, també per expressar-se, ja que proporcionen estructures i paraules noves.
Un important estímul per a la seva imaginació, és a dir, la seva capacitat de crear imatges.
Una base perquè més endavant s'interessi per la lectura.
Uns personatges que representen els seus propis conflictes interns i que li ofereixen solucions.
El missatge implícit que compartim amb ell aquests conflictes i li ajudem a solucionar-los.
Informació i claus de la cultura en al que vivim, ja que els contes són hereus i representants de la nostra història.
Eines no solament per entendre's, també per expressar-se, ja que proporcionen estructures i paraules noves.
Un important estímul per a la seva imaginació, és a dir, la seva capacitat de crear imatges.
Una base perquè més endavant s'interessi per la lectura.
Actituds que ajuden a estimar als els llibres:
Evitem que els trenquin o espatllin de forma intencionada (que s'espatllin per
l'ús és totalment normal). No deixem al seu abast llibres trencats o
deteriorats. Si un conte es trenca, caldrà «guarir-ho» amb cinta adhesiva o
cola, i és bé que ells participin en la restauració.
Triar lectures apropiades a la seva edat
Per despertar la seva afició a la lectura els llibres que els proposem han de connectar amb els seus interessos i estar ajustats al seu nivell evolutiu.
No solament regalar-los-hi en aniversari
Un conte és un magnífic regal, però també és alguna cosa que es pot comprar perquè sí, sense haver d'esperar al fet que arribi una data assenyalada o un esdeveniment especial. Convé que ens acompanyin a la llibreria i escullin amb nosaltres les lectures familiars.
Predicar amb l'exemple
No hi ha millor activitat d'animació a la lectura que el que ens vegin llegir de forma habitual en diferents suports i formats: premsa, llibres, revistes, consultar diccionaris i enciclopèdies...
Triar lectures apropiades a la seva edat
Per despertar la seva afició a la lectura els llibres que els proposem han de connectar amb els seus interessos i estar ajustats al seu nivell evolutiu.
No solament regalar-los-hi en aniversari
Un conte és un magnífic regal, però també és alguna cosa que es pot comprar perquè sí, sense haver d'esperar al fet que arribi una data assenyalada o un esdeveniment especial. Convé que ens acompanyin a la llibreria i escullin amb nosaltres les lectures familiars.
Predicar amb l'exemple
No hi ha millor activitat d'animació a la lectura que el que ens vegin llegir de forma habitual en diferents suports i formats: premsa, llibres, revistes, consultar diccionaris i enciclopèdies...
Activitats que animen a la lectura
1. Llegir-los en veu alta
Des que són bebès podem llegir-los contes i històries, convertint el moment en alguna cosa molt afectiu.
2. Contacontes En dies especials, se'ls pot portar a algun centre cultural, biblioteca o llibreria on es realitzin contacontes. La seva funció és narrar creativament els contes.
Es recolza en el suport físic del conte o en històries inventades i afegeix expressió corporal, mímica, efectes especials... Quanta més màgia es posi a la història, més els fascinarà als nens.
També es poden utilitzar disfresses i fer que els nens participin.
Des que són bebès podem llegir-los contes i històries, convertint el moment en alguna cosa molt afectiu.
2. Contacontes En dies especials, se'ls pot portar a algun centre cultural, biblioteca o llibreria on es realitzin contacontes. La seva funció és narrar creativament els contes.
Es recolza en el suport físic del conte o en històries inventades i afegeix expressió corporal, mímica, efectes especials... Quanta més màgia es posi a la història, més els fascinarà als nens.
També es poden utilitzar disfresses i fer que els nens participin.
3. Llegir símbols
Es pot aprofitar qualsevol passeig per la ciutat per animar-los al fet que es facin preguntes sobre el que signifiquen els símbols del nostre entorn: les plaques amb el nom dels carrers, la creu de la farmàcia, el símbol de la bústia de correus o la marca de la seva beguda favorita.
Aquesta lectura de símbols és un pas previ a la lectura de les paraules.
4. Biblioteques
En la majoria de les biblioteques públiques existeixen sales especials pels més petits, les famoses «bebetecas».
Allí tot està disposat perquè no puguin resistir-se a la temptació d'agafar un conte.
Des de petitons aprendran a estimar i respectar els llibres, sabran que és alguna cosa molt divertit i gaudiran anant amb els seus papàs a la caseta dels llibres.
En moltes escoles infantils compten amb la seva pròpia biblioteca escolar, amb carnet i préstec de llibres.
5. Jugar amb el llenguatge
El llenguatge oral és la clau de la lectoescriptura. Adquirir una bona base en el llenguatge parlat garanteix gran part de l'èxit lector en el futur.
Cal donar motiu als nostres fills perquè usin les paraules de mil formes divertides: fent rimes, dient paraules que sonen de manera similar o inventant termes.
També els ajuden els jocs de paraules senzills: jugar a endevinar per què lletra comença una paraula, les paraules encadenades, etc.
6. Els contes al seu abast
És important que els llibres estiguin a l'abast dels nens i que puguin disposar lliurement d'ells.
Al mercat existeixen contes adaptats a l'edat dels seus lectors: els hi ha de plàstic, de goma, de cartró, de fusta, de paper...
Hem de fer-los veure la relació entre el text i les il·lustracions, i a poc a poc s'aniran acostumant a veure la lletra impresa com una forma de llenguatge a descobrir.
És important que els llibres estiguin a l'abast dels nens i que puguin disposar lliurement d'ells.
Al mercat existeixen contes adaptats a l'edat dels seus lectors: els hi ha de plàstic, de goma, de cartró, de fusta, de paper...
Hem de fer-los veure la relació entre el text i les il·lustracions, i a poc a poc s'aniran acostumant a veure la lletra impresa com una forma de llenguatge a descobrir.
7. Buscar onomatopeies
Per practicar amb els diferents sons que conformen les paraules, llegim els dibuixos del compto amb la seva corresponent onomatopeia; telèfon: «*rin, *rin, *rin»; riure: «*ja, *ja, *ja»; bombers: «*iu, *iu, *iu»; moto: «*rrrrrrrr»; serp: «*sssssss...»
Si després el nen escenifica un dels dibuixos, millor que millor.
Autora: Alicia Herranz, *psicopedagoga.
La lectura és un entreteniment, com el joc.
Descobrir les
sorpreses que s'amaguen a cada pàgina d'un llibre asseguts en la falda de papà
o mamà és una de les activitats que més gaudeixen els nens petits. I després,
quan aprenen a llegir i les lletres revelen els seus secrets, el plaer i la
sensació de descobriment es multipliquen.
Com encertar amb el llibre adequat per cada nen ??
Com encertar amb el llibre adequat per cada nen ??
Al triar llibres per a un nen, deixa't portar pel teu gust: què
t'emociona, què et diverteix, quines il·lustracions i personatges t'atrapen…
Pensa també en el que li agrada al nen al que vols regalar un conte i en el que
està vivint: és un entusiasta dels animals? Li agraden les històries de
cavallers i princeses? Acaba de tenir un germà? Està aprenent els colors?
En els llibres per a nens és important tenir en compte l'edat del petit, exactament igual que en les joguines.
En els llibres per a nens és important tenir en compte l'edat del petit, exactament igual que en les joguines.
Algar Editorial ens proposa una guia molt útil per triar els
llibres dels nens segons la seva edat:
Durant el primer any. Són importants les cançons i els jocs de faldilla. Els llibres de cartró, de tela i de bany permeten als bebès manipular els contes i adquirir la idea de què és un llibre.
Durant el primer any. Són importants les cançons i els jocs de faldilla. Els llibres de cartró, de tela i de bany permeten als bebès manipular els contes i adquirir la idea de què és un llibre.
D'1 a 3 anys. Contes amb històries curtes i estructura repetitiva. Els dibuixos
han de ser expressius i les narracions, properes al seu món. Llibres de
coneixement de colors, conceptes, etc.
De 3 a 4 anys. Llibres de coneixement sobre animals, vehicles, nombres, etc.
Contes amb històries més llargues, però amb trama argumental fàcil. Llibres
manipulables amb solapes i desplegables. Diccionaris visuals o llibres
d'imatges que permeten l'expressió oral.
De 4 a 5 anys. Llibres amb lletra majúscula o manuscrita (d'acord amb l'escola) i poc text a cada pàgina. Poemes amb rima. Contínua sent important el predomini dels dibuixos. Llibres de coneixement amb fotografies.
De 4 a 5 anys. Llibres amb lletra majúscula o manuscrita (d'acord amb l'escola) i poc text a cada pàgina. Poemes amb rima. Contínua sent important el predomini dels dibuixos. Llibres de coneixement amb fotografies.
De 5 a 7 anys. Llibres amb lletra gran i d'impremta i dibuixos en color en
gairebé totes les pàgines. Narracions amb nens com a protagonistes. Adaptacions
de contes tradicionals.
De 7 a 10 anys. Contes meravellosos de fades i de personatges extraordinaris.
Narracions en les quals hi hagi molta acció. Lletra gran i il·lustracions en
blanc i negre. Còmics amb històries senzilles. Àlbums il·lustrats amb
narracions singulars i sorprenents. Llibres de poemes amb argument.
De 10 a 12 anys. Llibres d'aventures, reals o fantàstiques. Narracions amb
diàlegs abundants i amb algun toc d'humor. Llibres de coneixement sobre
esports, personatges o etapes històriques, animals, etc.
A partir de 12 anys. Novel·les de fets reals amb personatges de la mateixa
edat. Llibres de literatura fantàstica. Llibres informatius sobre els problemes
que els preocupen: les relacions, les drogues, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada